Hamilelik bayanlardaki en özel ve önemli zamanlardan biridir. Vücudun savunma mekanizmaları normal zamana göre anne adaylarını hastalıklara karşı daha hamilelik boyunca hastalıklara karşı daha fazla korusa da  bu dönemde de ne kadar özel bir dönem olursa olsun bazı hastalıklar ortaya çıkmaktadır. Variste özellikle gebelik döneminde artış gösteren bir hastalıktır. şöyle ki gebelik dönemi boyunca çok fazla hormonal aktivite olması ve ayrıca kilo alımı bu alınan kilonun bacaklardan gelen toplar damarlara bası yapması gibi nedenlerden dolayı toplar damar içinde basınç artışı meydana gelmektedir buda varis oluşumunu arttırmaktadır.

Gebelik Sürecinde Oluşan Varisler

Daha çok kılcal varis artışı görülse de daha büyük boy 15-20 mm’lik boyutta varisler oluşabilmektedir, ayrıca yine bu dönemde bayanların özel bölgesinde vajinal varislerde de sıklıkla artış görülmektedir. Yine özellikle Türk toplumunda hamile bayanlara özel ilgi gösterilir ve işlerine yardım edilir bu durumda anne adayının dinlenmesi yani hareketsiz kalmasına  yol açar. Bu hareketsizlikte toplar damar içindeki kan akımını olumsuz etkilemektedir yani basınç artışı ve varisi arttırmaktadır. Ayrıca hamilelikte daha çok salgılanan progesteron hormonu kasın damara olan basma etkisini azaltığı için bu hastalığa riski arttırır.

Tedavide neler yapılabir: Hamilelikde hayati bir tehlike olmadıkça ameliyat veya daha garantili bir yöntem olan köpük tedavisi yapılmamaktadır, çünkü yapılacak her girişimsel işlemin ve ilacın bebeğe kesin olmamakla birlikde istenmeyen etkileri olabilir  ve hiç anne bunu istemez. Bu nedenle bu konuda yeterli bilimsel çalışmada yapılamamaktadır.

Peki bu durumda ne yapılabilir diye soru sorulacak olursa şöyle cevap verilebilir, bu konuda tamamen eli kolu bağlı bir şekilde bekleyecek değiliz elbette, ilk olarak iş hamile kişinin kendine düşmektedir bunu da şöyle izah edebiliriz vücut genel sağlığı için iyi olan hareket etmek yani basitçe yürüyüş egzersizleri ile işe başlayabiliriz, günlük yapılacak olan 45-50 dakikalık hafif tempolu da olsa yürüyüşler bacak da ki göllenmiş olan pis kanın hareket etmesine dolayısıyla basıncın düşmesine buda varis oluşumunun durması veya en azından yavaşlamasını sağlar.

Bunun dışında evde veya çalışan bayanlarda işteyken harekesiz bacaklar aşağı sarkık özellikle oturduğumuz sandalye veya koltuğun bacağın baldır bölgesine basınç uygulayacak şekilde oturmamalı bunu yerine mümkünse iş de çalışan bayanlar ayaklarını uzatacak şekilde oturduğu yere bir düzenek yani bir yükseltinin üzerine ayağını uzatacak tarzda değişiklikler yapabilirler, evde ise kanepeye veya yatağın ayak tarafına yastık veya benzeri bir şeyle yükselti yapıp o şekilde oturması veya uzanıp istirahat etmesi daha iyi olacaktır. Ayrıca kliniğimizde normalde önermediğimiz varis çorabını sadece hamileler için önerebiliriz oda kişiye özel üretilmiş uygun basınçlı gebe varis çorabı kullanılabilir. Ayrıca bazı varis ilaçları gebelik de kalp damar cerrahı ve kadın doğum uzmanı tarafından önerilirse kullanılabilir.

Tabi bu saydığımız yöntemler varisi hiç bir şekilde yok etmeye yönelik tedavi şekilleri değildir, bunlar hamilelik süresince varis oluşumunu yavaşlatmak amacıyla kullanılan yöntemlerdir. Gerçek varis tedavisi doğumdan yaklaşık 5-6 hafta sonra bazı özel durumlarda daha erken dönemlerde garantili kesin çözüm olan köpük tedavisi, skleroterapi ve radyo frekans tedavisi ile tedavinizi olabilirsiniz.

1. hocam iyi günler.. 3 aylık hamileyim daha önce varis ameliyatı oldum ama hiç bir sonuç alamadım. sizin uyguladığınız köpük tedavisinin hamileliğe bir sakıncası var mıdır. ?
    Hamilelik sırasında köpük tedavisi yapmıyorum doğumdan 5-6 hafta sonra tedavinizi yapabilirirm

2. hocam 2 aylık hamileyim daha önce varis ameliyatı oldum ama bir sonuç alamadım şimdi tekrar tedavi olmak istiyorum. hamileliğimin bir engeli olur mu ?
    Hamilelik döneminde varis çorabı soğuk uygulama bol haraket gibi geçici tedbirle ile şikayetlerinizi azaltabilirsiniz. Doğumdan 5-6 hafta sonra tedavinizi yapabilirim

1. Tedavinizi hamileliğiniz bittikten bir ay sonra yapabiliriz.

3. iyi günler hocam ben 3,5 aylık hamileyim varislerim var hamilelik döneminde tedavi görsem bebeğime zararı olur mu ilacın ?
    Sr. Nihat Aydın
    Hamilelik döneminde varis tedavisi yapılmamalı. Doğum sonrası gelebilirsiniz.

4. hocam merhaba ben 3. 5 aylık hamileyim bacak bölgemde kılcal damarlarım oldu hamileyken tedavi mümkün mü acaba?
    Hamilelik döneminde varis tedavisi yapmak çok doğru olmaz hamilelik boyunca varis çorabı gibi yardımcı yöntemlerle geçici olarak bacaklarınızı rahatlatabilirsiniz. Doğum sonrası 5-6 hafta sonra tedavinizi yapabiliriz.

5. hocam 5 aylık hamileyim bacaklarımda kalın ve yeşil damarlaR oluştu hamilelik döneminde tedavi mümkün mü ?

6. hocam 6 bucuk aylık hamileyim varislerim var hamileyken tedavi olsam sıkıntı olur mu ?
    Hamilelik döneminde tedaviyi önermiyorum doğumdan 4-6 hafta sonra tedavinizi yapabilirim. Doğuma kadar varis çorabı kullanabilirsiniz bacak elevasyonu lokal etkili ilaçlar kullanabilirsiniz.

7. varis neden oluyor? tam olarak sebebi ne?
    Varisin en büyük sebebi genetik faktörlerdir bunun yanında hormonal nedenler hareketsizlik hamilelik bazı damarsal hastalıklar, dar giysiler yüksek topuklu ayakkabılar sedanter yaşam gibi obezite faktörlerde varis oluşumunda rol oynarlar

8. hocam 6 aylık hamileyim varis tedavisinin çoçuğa zararı olur mu?

9. hocam 7 aylık hamileyim . daha önce de varis vardı hamilelikte ağrılarım çoğaldı. budönemde tedavi olamıyor muşum. vajinal varis doğumu zorlaştırır mı
    Bahsetiğiniz şekilde hamilelik esnasında oluşan vajinal varis şikayetlerinin bir kısmı doğumdan sonra geçebiliyor ancak bazende küçülse de tam olarak geçmiyor bu durumda tedavi etmek gerekiyor. Bu nedenle bir süre şikayetinizi takip etmek daha uygun olur