Varis kelimesinin anlamı türkçe olarak şöyle tanımlanabilir. İnsan vucudunda bulunan toplar damarların normalde olması  gerekenden daha genişlemiş olmasıdır. Varis kelimsini duyduğumuzda daha çok bacaklar ve sirozlu hastalarda olan özefagus(yemek borusu) etrafındaki varisler aklımıza gelir, ancak bacaklar ve vucudun diğer bölgeleri giysiler ile kapatılarak oluşan çirkin görüntü kapatılabilir. Fakat eller çok göz önünde bir bölge olduğu için buralarda oluşan toplar damar genişlemesi çok dikkat çeker ve bu durumu kişide rahatsızlığa  ve hatta psikolojik olarak takıntıya dönüşebilir. Gönümüzdeki teknolojik yenilikler ve daha çok özellikle bu konuda uzmanlaşmış ve her yeniliği takip eden doktorlar sayesinde artık bu sorundan kalıcı olarak kurtulmak mümkündür.

Ellerde Damar Genişlemesi

Ellerdeki varisin bazen ağrı, uyuşma, şişme gibi şikayetleri olsada çoğunlukla  görüntü dışında şikayet oluşturmaz. Bacak varislerinde ise ağrı, şişme, kramp, uyuşma, karıncalanma, kaşıntı gibi şikayetler hafif yada abartılı biçimde görülebilir hatta bacaklarda iyileşmesi çok zor hatta hiç geçmeyen yaralar oluşabilir ayrıca bütün varis türlerinde pıhtı oluşup ardından pıhtının hareket edip akciğere atması sonucu hayati riskleride mevcuttur.

El varisi hem erkek hemde bayan hastalarda görülebilir ancak özellikle ülkemizde erkek hastalar görselliğe bayanlar kadar önem vermediği için kliniğimize bu şikayet ile daha ağırlıklı olarak bayanlar başvurmaktadır. İlerleyen yaşlarla birlikte özellikle beyaz tenli bayanlarda derinin incelmesi damarların daha belirgin hale gelmesine yol açar ancak genç yaşlardada hem erkek hemde kadın hastalarda bu şikayet karşılaşmaktadırlar.

Bu durumdaki kişiler hastalığın tedavisinin olmadığını düşünüp daha çok toplum içinde ellerini gizleme saklamak gibi takıntı derecesinde alışkanlık edinmektedirler. Oysa günümüzde diğer tüm varis hastaları gibi tedavisi mümkündür. Hastalar 10-15 dakikalarını ayırarak ekstra durumlar dışında tek seans veya en fazla 2 veya 3 seansda bu durumdan kurtulabilmektedirler.

Tedavide neler yapılabilir: Kliniğimize bu şikayet ile başvuran hastalara uygun muayene anamnez(hasta hikayesi) ve gerek görülürse dopler ulatrasonografi gibi tetkikler yapılarak hasta aydınlatılır, ardından tedavi yöntemine karar verilerek hastaya yapılacak uygulanacak yöntem açıklanır ve hasta istediği takdirde çok kısa bir süre içerisinde tedavisi yapılıp günlük yaşantısına kaldığı yerden devam eder yani işlem sonrası herhangi bir şekilde günlük yaşantısını etkileyecek yada işinden gücünden geri kalmasını gerektirecek bir durum ortaya çıkmamaktadır. Bu tür hastalara sklerozan ajan yani damarı tedavi edecek ilaç ya köpük yöntemi ile yada köpük yapmadan olduğu gibi direkt olarak problemli damarlara verilir. Yaklaşık 3-4 hafta sonra kontrle çağrılır istenilen sonuca ulaşılmışsa yeni bir işleme gerek dyulmaz ancak bazı durumlarda tek seansda geçmeyen damarlara yeni durum tam olarak düzlene kadar yeni seanslara devam edilir.

Op.Dr. Nihat AYDIN Kalp ve Damar cerrahisi uzmanı

1. Hocam ellerim babanne ellerine döndü. Yasım 35. Çok kotü bir görünum var. Simdiden boyleyse ilerisini düsünemiyorum. Simdi tedavi ettirsem ilerleyen yıllarda gene aynı duruma gelirmi ?
    .

2. hocam merhaba el varisi şikayetim var tedavi olmak istiyorum ancak hamileyim hamileyken sıkıntı olur mu ?
    Varis en çok bacaklarda görülen bir hastalıktır ancak eller kollar gibi vücudun diğer bölgelerinde de görülebilir bu tip varisler de gerektiğinde kolaylıkla tedavi edilebilen varislerdir. Kliniğimizde el varisleride ameliyatsız yöntemlerle hızlı ve güvenli bir şekilde tedavi edilmektedir. Ancak tedavinizi doğumdan 6 hafta sonra yapmak doğru olur

3. hocam merhaba el varisi şikayetim var tedavi olmak istiyorum ancak hamileyim hamileyken sıkıntı olur mu ?